De Nationale ombudsman luistert naar ervaringen van deelnemers

Nieuws
29 augustus 2024 Leestijd: 2 minuten
Tekst: Mirjam Muis | Leger des Heils W&G-RZW / Beeld: Mirjam Muis

Op woensdag 28 augustus kreeg het William Boothhuis en de Dukdalf weer bezoek. Was het vorige week staatsecretaris Maeijer die rondgeleid werd – nu kwam de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, kennismaken met deze locaties. Maar bovenal met het werk dat wij hier doen.

De oud-Rotterdammer werd welkom geheten door regiodirecteur Gert-Jan Freeke met de woorden van stadsdichter Jules Deelder die te vinden zijn bij het metrostation Coolhaven – over hoe (Cool-) ‘haven’ maar één letter verschilt van ‘heaven’ en dat de hemel nu voor iedereen per metro bereikbaar is. “Heaven voor iedereen bereikbaar maken – dat is wat we bij het Leger des Heils proberen te doen,” aldus Gert-Jan Freeke.

Verlangen naar rust en veiligheid
In het William Boothuis werd de Nationale ombudsman rondgeleid door één van de deelnemers, Daniëlle. Zij vertelde hoe en waarom zij op deze plek terecht is gekomen, hoe zij geholpen is en waar zij op hoopt. Hoewel ze dankbaar is voor het William Boothuis zou het veel beter zijn als er in plaats van slaapzalen éénpersoonskamers zouden zijn. Dan zou er meer rust zijn voor de vrouwen en die rust is nodig om aan herstel te kunnen werken. Een slaapzaal vol vrouwen die allemaal hun eigen problemen hebben geeft een constant gevoel van onveiligheid en dus stress.

Luisteren naar ervaringen
In de Dukdalf werd het gesprek voortgezet. De Nationale ombudsman is er voor mensen die in de knel komen met de overheid. In zijn werk noemt hij vaak het belang van luisteren naar burgers door de overheid. Want door te luisteren naar mensen leer je wat er écht aan de hand is. Waar mensen tegenaanlopen en wat mensen nodig hebben. Dit was de insteek van zijn bezoek aan ons. Geïnteresseerd hoorde hij dan ook de ervaringen van Mayra aan. Er was applaus voor haar, want zij heeft net de sleutel gekregen van een woning. “Als ik alles op orde heb, ga ik één of twee keer per week voor het Leger des Heils koken. Uit dankbaarheid.”

Kapitein Harm Slomp en Reinier van Zutphen luisteren naar Mayra

Wonen eerst
De ervaringen van Daniëlle en Mayra maken duidelijk wat er nodig is. Eerst een woning. En steun. Dan heb je de rust om hulp te aanvaarden. De Nationale ombudsman is blij met de eerlijke verhalen. Met de hoop die hij ontmoet heeft bij het Leger des Heils. En alle regels en formaliteiten die het mensen moeilijk maakt om mee te komen in onze maatschappij – daar denkt hij verder over na.

Delegatie van de Nationale ombudsman en het Leger des Heils voor de Dukdalf