Klachten Jeugdbescherming - Jongeren
Op deze pagina vind je alle informatie rondom klachten binnen de jeugdbescherming van het Leger des Heils.
Wat goed dat je dit leest. Daarmee laat je zien dat je bereid bent problemen op te lossen. Wij vinden het belangrijk om samen tot een oplossing te komen. Daarom hebben we een kort stappenplan voor je gemaakt. Klachten zijn welkom, maar je moet natuurlijk wel weten wat je kunt doen.
Leg een klacht neer bij jouw jeugdbeschermer. Wat zit je dwars en hoe denk je dat je dit samen kunt oplossen? Als je het moeilijk vindt om het gesprek aan te gaan, vraag dan hulp aan de vertrouwenspersoon. Als je het fijn vindt kan de vertrouwenspersoon ook aanwezig zijn bij het gesprek.
Tip: Schrijf je klacht van te voren op. Zo kun je niets vergeten.
Lukt het je ook om een aantal oplossingen te bedenken?
Komen jullie er samen niet uit? Dan kun je een gesprek aanvragen met de leidinggevende van jouw jeugdbeschermer. Als het mogelijk is, zal ook de
jeugdbeschermer aanwezig zijn. Vind je dat niet fijn? Geef dit dan aan. Het bemiddelingsgesprek kun je alleen schriftelijk aanvragen. Op die manier kun jij
duidelijk maken waar jouw klacht over gaat. Ook tijdens dit bemiddelingsgesprek mag de vertrouwenspersoon aanwezig zijn.
Tip: Vraag na afloop om een verslag van het gesprek.
Zo staan de gemaakte afspraken gelijk duidelijk op papier.
Heeft ook dit gesprek geen oplossing gebracht? Dan kun je naar de Klachtencommissie. Deze commissie is onafhankelijk. Dat betekent: niemand in de
commissie is werkzaam bij het Leger des Heils Jeugdbescherming & Reclassering. Het is belangrijk dat je jouw klacht opschrijft en opstuurt. Het klachtformulier kan je daarbij helpen. De Klachtencommissie bekijkt dan je klacht. Vervolgens vindt er een hoorzitting plaats. Het is de bedoeling dat zowel jij als de jeugdbeschermer bij deze zitting aanwezig zijn. Je hebt het recht om een vertrouwenspersoon mee te nemen naar de zitting. De Klachtencommissie beslist vervolgens of jouw klacht gegrond is (dat wil zeggen dat jij gelijk krijgt) of ongegrond (dat wil zeggen dat jij ongelijk krijgt).
En dan?
> Binnen 3 weken na het indienen van de klacht laat de commissie haar beslissing weten.
> De commissie kan in deze beslissing ook een advies aan de organisatie geven.
> De directeur van het Leger des Heils Jeugdbescherming & Reclassering moet binnen één maand na de beslissing van de klachtencommissie laten
weten wat hij van de beslissing en het eventuele advies vindt.
> Ben jij het er niet mee eens? Dan kun jij jouw klacht voorleggen aan de Nationale Ombudsman of de Kinderombudsman.
Contactgegevens voor het indienen van een klacht
Als je een klacht indient, kun je het klachtenformulier opsturen naar de locatie waar jouw jeugdbeschermer werkt. Het klachtenformulier en alle adresgegevens vind je hieronder.
Landelijke klachtencommissie LJ&R- JeugdbeschermingLJR.Klachtencommissie@legerdesheils.nl
Leger des Heils Jeugdbescherming & Reclassering T.a.v. Klachtencommissie LJ&R Jeugdbescherming Zeehaenkade 30, 3526 LC Utrecht E-mail:Leeuwarden
Leger des Heils Jeugdbescherming Leeuwarden
T.a.v. Klachtenfunctionaris
Zoutbranderij 1
8933 AJ Leeuwarden
Email: ljr_admin_leeuwarden@legerdesheils.nl
Groningen
Leger des Heils Jeugdbescherming Groningen
T.a.v. Klachtenfunctionaris
Van Swietenlaan 23
9728 NX Groningen
Email: ljr_admin_groningen@legerdesheils.nl
Zwolle
Leger des Heils Jeugdbescherming Zwolle
T.a.v. Klachtenfunctionaris
Dobbe 70
8032 JX Zwolle
Email: ljr_admin_zwolle@legerdesheils.nl
Enschede
Leger des Heils Jeugdbescherming Enschede
T.a.v. Klachtenfunctionaris
Tubantiasingel 5
7514 AA Enschede
E-mail: ljr.admin.enschede@legerdesheils.nl
Arnhem
Leger des Heils Jeugdbescherming Arnhem
T.a.v. Klachtenfunctionaris
Van Pallandtstraat 11
6814 GM Arnhem
Email: LJR_Admin_Arnhem@legerdesheils.nl
Utrecht
Leger des Heils Jeugdbescherming Utrecht
T.a.v. Klachtenfunctionaris
Zeehaenkade 30
3526 LC Utrecht
Email: ljr.jb.utrecht@legerdesheils.nl
Lelystad
Leger des Heils Jeugdbescherming Lelystad
T.a.v. Klachtenfunctionaris
De Meent 2
8224 BR Lelystad
Email: ljr.admin.lelystad.db@legerdesheils.nl
Velserbroek / Amsterdam
Leger des Heils Jeugdbescherming Velserbroek
T.a.v. Klachtenfunctionaris
Kleermakerstraat 10
1991 JL Velserbroek
Email: ljr.noordholland@legerdesheils.nl
Den Haag
Leger des Heils Jeugdbescherming Den Haag
T.a.v. Klachtenfunctionaris
Binckhorstlaan 115
2516 BA Den Haag
Email: ljr_admin_rotterdam@legerdesheils.nl
Rotterdam
Leger des Heils Jeugdbescherming Rotterdam
T.a.v. Klachtenfunctionaris
Triathlonstraat 3
3078 HX Rotterdam
Email: ljr_admin_rotterdam@legerdesheils.nl
Dordrecht
Leger des Heils Jeugdbescherming Dordrecht
T.a.v. Klachtenfunctionaris
Kromhout 110
3311 RH Dordrecht
Email: ljr_admin_rotterdam@legerdesheils.nl
Bergen op Zoom
Leger des Heils Jeugdbescherming Bergen op Zoom
T.a.v. Klachtenfunctionaris
Zuid-Oost Singel 45
4611BB Bergen op Zoom
Email: Ljr-eindhoven@legerdesheils.nl
Eindhoven
Leger des Heils Jeugdbescherming Eindhoven
T.a.v. Klachtenfunctionaris
Dr. Cuyperslaan 80
5623 BB Eindhoven
Email: ljr_admin_eindhoven@legerdesheils.nl
Een vertrouwenspersoon
Het is fijn om steun te krijgen als je wat dwars zit. JeugdStem is de organisatie van vertrouwenspersonen voor de jeugdzorg. Een vertrouwenspersoon van Jeugdstem wil je helpen en ondersteunen tijdens de gesprekken. Zij adviseren over wat je kunt doen. JeugdStem werkt door heel Nederland en is geheel kosteloos.
Meer weten?
Meer weten over een rechtszitting, een vertrouwenspersoon, of heb je advies nodig? Op de website van JeugdStem vind je alle informatie die je nodig hebt.
Je kunt je ook laten adviseren en helpen bij de Kinderrechtswinkel of de Kinder ombudsman.
Handige adressen
Landelijke klachtencommissie LJ&R- Jeugdbescherming
Leger des Heils Jeugdbescherming & Reclassering
T.a.v. Klachtencommissie LJ&R Jeugdbescherming
Zeehaenkade 30, 3526 LC Utrecht
E-mail: LJR.Klachtencommissie@legerdesheils.nl
Voor kosteloze ondersteuning bij klachten in de jeugdzorg kun je in elk geval terecht bij JeugdStem.
Meer informatie:
Website: https://jeugdstem.nl
Telefoon: 088 – 555 10 00